- Хвилі у направляючих системах. Типи направляючих систем та класифікація хвиль, що направляються. Фазова та групова швидкості хвиль у направляючій системі, дисперсія. Одно- та багатомодові режими передачі, їх дисперсійні характеристики.
НС — це пристрій, призначений для передачі ел.-маг. енергій в заданому напрямку. Такі якості мають провідник, діелектрик і будь-яка інша границя розподілу середовищ з різними діел якостями. Це може бути діел — метал, діел — повітря та ін. Тому роль НС може виконувати металічна лінія (кабель, хвильовод), діел лінія з матеріалу провідністю Е0>1.
Сучасні НС поділяються на: повітряні ЛЗ, симетричні кабелі, коаксіальні кабелі, зверхпровідні кабелі, хвильовод, світловод, оптичні кабелі, лінії поверхневої хвилі, діел хвильоводи, стрічкові кабелі, радіочастотні кабелі.
Характер поширення ел.-маг. хвилі в НС, структура поля і частотні характеристики систем залежать перш за все від класу хвилі, яка використовується для каналізації енергій. Існують наступні класи хвиль:
Т — поперечно ел.-маг.,
Е — електрична або поперечно-магн. ТМ-хвиля,
Н — магнітна або поперечно-електр. ТЕ-хвиля,
ЕН, НЕ —гібридні змішані хвилі.
Фазовою швидкістю наз. швидкість переміщення вздовж ліній фронту визначеної хвилі.
Для хвиль типу Т приймається σ = 0 (середовище не має провідності), тоді маємо:
Для вакууму μr=Er=1 i
-E ω0/ δ2- ω02
|
Для хвиль Е та Н .
Звідси бачимо, що
Для хвиль типу Т при провідності σ = 0
Бачимо, що υгр=υф. Якщо Еr=μr=1, то добуток υгр і υф дорівнює квадрату швидкості світла.
Для хвиль типів Е і Н групова швидкість
при μr=Еr=1 маємо
Із формули бачимо, що υгр завжди менша швидкості світла.
Дисперсія τ — це розсіяння у часі спектральних або модових складових оптичного сигналу, яке призводить до уширення імпульса на прийомі. Величина уширення визначається як квадратична різниця тривалості імпульсів на виході і вході кабеля за формулою
Типи хвиль, які поширюються по світловоду, наз. модами. Перевагою одномодових систем є досить широкий діапазон частот і велика пропускна спроможність, але одномодові системи через малий діаметр сердечника менш надійні і мають великі втрати на вводі в світловод, тому використовуються в основному на міжміських ВОЛЗ.